Drömmar..

Shit ibland är det nästan läskigt hur mycket man kan drömma på en natt. Inatt har jag nog minst drömt 4 olika drömmar och varje dröm känns så himla verklig så man vaknar med ett ryck och undrar vart man är egentligen..

Många drömmar om flytt, men även andra drömmar som inte hänger riktigt ihop :S
Kanske drömmer mycket eftersom det är mycket som ska hända nu framöver, plus att man kanske då sover lite oroligt, eller så är jag egentligen inte så trött och ligger halv vaken och drömmer, om man nu kan göra det ? :P


Information om vad en dröm är :

En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs normalt sett som fullt verklig medan den pågår, men i samma ögonblick som den upphör faller den oftast i glömska. Ibland har man kvar ett vagt minne av till exempel en viss känsla man hade under drömmen. Om man väcks under själva drömsekvensen minns man oftast mer om drömmen.

Info hämtad ifrån wikipedia.


En särskild typ av drömmar är lucida drömmar (även känt som klardrömmar). När man drömmer en lucid dröm är man medveten om att man drömmer. Man kan också påverka händelseförloppet i större eller mindre grad. Lucida drömmar är mycket ovanligare än den vanliga typen av drömmar som alla människor drömmer varje natt. Man kan träna upp sin förmåga att få lucida drömmar, så att man kan få ett par tre lucida drömmar i veckan, men man kommer fortfarande drömma vanliga drömmar som vanligt (även om man oftare minns dem än vad "vanliga" människor gör). Det talas om att folk som får klardrömmar har stor hjärnkapacitet, men detta är dock obekräftat.

Har nog haft en sån där lucida dröm inatt känns det som, eftersom jag kunde påverkade jätte mycket saker i drömmer, kändes som jag var där påriktigt och stod där framför alla och prata.. jag visste precis vad jag skulle säga och vad som skulle komma härnäst.

Ja det är lite häftigt med drömmar och att man kan drömma såpass mycket från och till. Sen att man kommer ihåg drömmarna är ju dock inte alltid säkert, men ibland kommer jag ihåg dom så väl att det var som om det hade nyligen hänt på riktigt..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0