Gott nytt 2010 :)

Idag är det 1 Januari, det är en riktig soft-dag detta kan jag lova.
Sitter just nu i min säng och pillar på min nya dator som jag var och köpte igår på siba :D Äntligen en dator som går tyst, är snabb, snygg och blir inte heller övervarm så fort man använder den :P

Kvällen igår var trevlig. Var hemma hos mina föräldrar, vi käkade tre rätters.
Förrätt : rostad smörgås med räkröra/skagenröra, sallad, avokado och lite extra räkor. Till detta ett gott sydafricanskt vit vin. Roodeberg.
Varmrätt : fläskfilé, hasselbackspotatis, bearnaisesås, alt. rödvinssås och lite sallad :) Till detta ett gott sydafricanskt rödvin. Roodeberg.
Efterrätt : vaniljglass och varma bär,(blåbär/hallon eller hjorton), alt choklassås med banansmak eller sylt. Till detta blev det en kopp kaffe.

Till tolvslaget blev det champagne, inget man drack sådär mycket utav då den var mindre god.


Roodeberg rött - 

Karaktär
; Mörk röd färg. Fruktig, generös doft med kryddiga toner. Smakrikt, packad med frukt från mörka bär, tydlig syra och tanninstruktur. Kryddiga inslag med en lång eftersmak.

Passar till - Smakrika och kraftiga rätter av nöt och vilt. En mustig gryta eller grillat. Medelstarka hårdostar.

En flaska av detta vinet kostar ca 87 kr och har en alkoholhalt på 14 %.

Roodeberg vitt -

Karaktär; Stor aromatisk doft av smörblommor och exotisk frukt, samt en elegant ton av rostad ek.
Smaken är lätt smörig men med tydlig frukt av lime, persika och melon.

Passar till - En utmärkt apéritif tack vare sin fina frukt och friskhet. Passar även till sallader, fisk- och skaldjursrätter, ljust kött samt det asiatiska köket.

En flaska av detta vinet kostar ca 79 kr och har en alkoholhalt på 13,5%


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0